יום שישי, 24 באוקטובר 2008

על מטרות, תוכניות ולמידה אחרת

האם מורה שאינו: מצהיר על מטרותיו בבירור, מטרותיו מעורפלות, יש לו קושי בהערכת התקדמותם של תלמידיו, תוכנית הלימודים שלו משתנה כמעט יום- יום, אף פעם אינו משתמש במבחנים באופן תדיר וכמעט תמיד אינו דבק בנושא...הוא מורה גרוע?
כך מציג את עצמו Dean Shareski ומגדיר את תפקידו כמורה -"אדם המספק תמיכה ותובנות לתלמידיו". הוא מספר שהוא מספק ללומדים שלו מחוונים ובונה את הקריטריונים עם הלומדים שלו תוך הדגשה של תגובות תיאוריות. הוא משוכנע לחלוטין שמתרחשת למידה אצל לומדיו גם מתוך כך שהוא קורא את הבלוגים שלהם, המלווים את הלמידה שלהם.

בעיניו סוג ההערכה הנכון ביותר הוא הערכה מיידית (מעצבת) ותיאורית. הגדרת תוצאות במונחים מספריים, מערפל את הלמידה האמיתית שמתרחשת.

הוא טוען שתוצאות הלמידה של הלומדים אצלו הן:

- למידה חברתית ומקושרת

- למידה אישית ומוכוונת אישית (self directed)

- למידה לחלוק עם אחרים (shared) ולמידת שקיפות

- למידה עשירה בתוכן ומגוונת
הכותב כותב כי תפקידו הרשמי "יועץ ללמידה דיגיטלית" (Digital Learning Consultant).

לעיתים, אני עוסקת בבניית תוכנית עבודה עם מורים העובדים בסביבה דיגיטלית עם תלמידיהם. למרות שאני מזדהה עם הכתוב למעלה, אני מוצאת שרוב האנשים זקוקים לתוכנית כזו.
לב ליבה של התוכנית הוא מטרותיה הלימודיות. מטרות שמבהירות למורה מה הסיבה שבגללה הוא נוקט גישה זו או אחרת ומה הן התוצאות שלהן הוא מצפה. האם הוא מצפה לכך שהתלמיד ידע עובדות (הכנת תעודת זהות לחיים נחמן ביאליק- באיזו שנה נולד האיש?) או שאנו מצפים שיפתח חשיבה גמישה שיש בה יכולת העברה של ההבנה מתחום אחד לתחום אחר (ספרות יפה כמקור היסטורי). אבל יש לזכור שתוכנית, למרות יתרונותיה יכולה גם לשמש קופסא שמונעת מהאדם לפרוץ את גבולותיו- היא יכולה למנוע יצירתיות ואלתור שבלעדיהם אמנות ההוראה נשארת הוראה. בנוסף, יש לזכור שתוכנית למידה יכולה להבנות בדרכים שונות, שיתוף הלומדים בבנייתה, כפי שכתוב למעלה, היא דרך שיש בה פוטנציאל להביא לאחריות של הלומד ללמידתו ולהביאו ללמידה מוכוונת אישית ולאחריות על למידתו.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אריאלה!
ערב טוב יישר כוח על השילוב של הלמידה עם ילדי חול זה נשמע יפה ומסקרן.על כך תבורכי