יום שני, 26 באפריל 2010

חלופות לנינג לשימוש ברשתות חברתיות/חינוכיות

בימים האחרונים ניתן לקרוא רשומות רבות של בלוגרים חינוכיים העוסקים בהודעה של חברת נינג (ning) אודות סגירת הרשתות החברתיות החינמיות שלה.
כבר מספר שנים שאני מתנסה בהובלת רשתות כאלה בהרכבים שונים של תלמידים ומורים: רשת חברתית/ חינוכית כיתתית, בית ספרית ומספר רשתות יישוביות.
הרשתות היישוביות מעניינות במיוחד בעיניי, בשל השקיפות (אני נמנעת משימוש בפועל ש.ב.ר) של קירות הכיתה. הרשת האחת אשר נועדה לתלמידי כיתות ה' בחוף הכרמל (הסביבה כמשאב למידה) הייתה חלק מלימודי סביבה באזור בהתמקדות על "סוכני זיכרון" והפרוייקט היווה חלק מתוכנית רחבה בהדרכת המכללה האקדמית בית ברל.
הרשת השנייה, "קרית ביאליק בשביל המתמטיקה" (שבה היו שותפים תלמידי כיתות ד' בקרית ביאליק) שימשה ללימוד אינטגרטיבי של מתמטיקה ומולדת (היישוב שלי). התלמידים (משישה בתי ספר) התבקשו לאסוף/ לצלם תמונות של היישוב בו הם מתגוררים, וליצור בדרך יצירתית- טכנולוגית משימות מתמטיות עבור תלמידים אחרים. התלמידים התבקשו גם לענות ולהגיב זה לזה על המשימות. שתי הרשתות הללו נבנו כאמור על פלטפורמת נינג שהייתה נוחה ביותר לשימוש מסיבות שימושיות, עיצוביות ומעשיות. למרות השימושיות והעיצוב המשובח של רשתות נינג, התמיכה של הרשתות בעברית לא היתה יציבה לאורך השנים ועדכוני הגרסאות התדירים גרמו לשיבושים בעבודה השוטפת, ולכן כבר בתחילת שנת הלימודים הזו, עברתי לשימוש ברשתות Elgg, בהמלצתה ובהקמתה של סוזן צעירי.
כיום אני מדריכה מורים ותלמידים הפועלים ברשת יישובית שהוקמה בפלטפורמת Elgg "קרית ביאליק בשביל המתמטיקה בארצות הים התיכון". ברשת יש קבוצות למידה בנושאים הלקוחים מספר הגיאוגרפיה של כיתות ה': מדינות הים התיכון, אקלים, ים, כלכלה, צמחייה ובעלי חיים ועוד. אותם תלמידים (שהתנסו ברשת נינג "בשביל המתמטיקה" בשנה הקודמת), התבקשו לכתוב משימות מתמטיות מותאמות לנושא הקבוצה שבה בחרו ולהגיב (בתגובה שיש בה התייחסות להיבטים הכוללים גם ניסוח מתמטי, לרמת האתגר, החשיבה- יכולת הפתרון, נתונים חסרים) זה לזה בצורה מושכלת ואתית. הפעם, התבקשו המורים מבתי הספר השונים לקחת אחריות על קבוצה (נושא גיאוגרפי) וללוות את הלמידה של התלמידים (מבתי הספר השונים) בדגש על מתמטיקה. הפרוייקט נמצא עדיין ב"הרצה", למרות שחלק מהמסקנות לגבי הרשת ולגבי התוכנית כבר הוסקו לצורך העתיד.
בנוסף, וברשת Elgg נוספת, "תלקיט לתלמיד", הופעלו קבוצות לצורך תקשורת בין שני בתי ספר בנושא סביבה (כיתות ו') ולצורך כתיבת בלוגים על ידי התלמידים - כיומני קריאה.
למרות שניתן לערוך רשימה ארוכה ומפורטת המשווה בין תכונותיהן הטכנולוגיות של הרשתות (נינג וElgg), ההבדל הגדול בעיניי הוא שרשת Elgg יושבת על שרת פרטי ואילו נינג מאחסנת בשרתיה את הרשתות והשליטה של החברה היא מוחלטת בכל הקשור לעדכון ושמירת הנתונים ברשתות. דבר זה חשוב במיוחד לאור ההודעה של נינג ו"גלי ההלם" שהודעה זו יצרה.
יש לזכור כי יש עוד לא מעט רשתות חברתיות מסוגים שונים ובעיצובים שונים, שניתן אולי "לגייר" אותן לשימוש חינוכי ואולי המסקנות שאליהן נגיע בהשוואה בין הפלטפורמות השונות ישפיעו במידה זו או אחרת על האפשרויות ועל הבחירות באסטרטגיות שונות, אך מתוך השימוש וההתנסות ברשתות השונות, ניתן לומר (בזהירות) כי בכל מקרה יש כאן טעימה מן השינוי שאליו אנו מייחלים- הנעה של התלמידים, כיווני חשיבה חדשים ומלהיבים ומורים המשמשים בתפקיד מורי דרך בתוך מרחב וירטואלי המיועד ללמידה ולחינוך.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אריאלה,

תודה על מאמרון מרתק. יישר כוח על הפעילות !

עמי סלנט

יש כבר על כך דיווח בפורטל מס"ע

יענקל אמר/ה...

ספק אם באמת היה צורך לשכנע אותי, אבל הסיכום של דבריוך - שהרשת החברתית/חינוכית מאפשרת להתלמיד (וגם למורה) לקבל עליו תפקידים שונים, נראה לי כחשוב ביותר. אפשר אולי להגיד ש-"משנה מקום, משנה תפקיד", ולכן שהעובדה שהתלמידים והמורים נפגשים ברשת מזמינה אותם לצאת להרפתקה לימודית אחרת ממה שהכיתה המסורתית מאפשרת. האופטימיות (שלך וגם שלי) זהירה, אבל הדוגמאות שלך בכל זאת מראות שהיא כנראה מוצדקת.

Unknown אמר/ה...

בהחלט יפהפה ! ומעורר השראה :-)

אך מה גרם לכם להשתמש/לבחור בתשתית של רשת חברתית ולא בתשתית של מערכת ניהול הוראה/למידה אינטרנטית כדוגמת MOODLE (למשל)

מה היו הצרכים ? האם קיים אפיון (שאפשר לשתף באופן ציבורי) האם נעשתה השוואה בין תשתיות טכנולוגיות שונות ? מה היו השיקולים ?

אשמח אם ישנם מסמכים שונים שתוכלי לשתף באופן ציבורי.

בברכה,
נדב :-)

אברום רותם אמר/ה...

אריאלה
תחזקנה ידי המכוננת/ מחוננת.
יש יותר מלהתפלא ולתהות על תגובות כמו של nadavkav כאן, שזו דוגמית לתהיות לא רלוונטיות בעןולם החינוך לכל חידוש משמעותי: דיווח על פלטפורמה זו או אחרת, מיד גוררת תגובות כמו טוב, אז למה לא השתמשת ב-מודל/פודל/גוגל?
יותר חשוב להביט במהות שאריאלה הביאה- שילוב רשת חברתית בהוראה-למידה, ולא לנסות לקשור בין המוכר (והלא רלוונטי באופן נחרץ לנושא) כמו המודל, שהפך לסיסמא וסלוגן בכל הוראה-למידה בסביבה מקוונת, לא רק שלא בצדק, אלא אף חוסם.

ולתוהים- התנהלותה עתיד הקרוב של החינוך תהיה ברשת חברתית, אם נרצה ואם לאו, וכדאי כבר מעתה להבין את הפוטנציאל הטמון בה. המודל יעלם, כי הפתרונות שהוא מעניק להוראה למידה הם מאד חלקיים ולא עונים על צרכי והתנהלות העידן החדש של השיתופיות ברשת, וההתנהלות האישית בה בו זמנית.

Unknown אמר/ה...

אברום, התעצבתי לקרוא את תגובתך הגוערת. בעיקר, נוכח העובדה שאינני בעל השכלה פדגוגית. והשאלה שהצגתי הייתה מאוד חשובה ועניינית עבורי לשם שיפור ההשכלה שלי בצרכים השונים של המורים כאשר הם מחפשים פתרון טכנולוגי כזה או אחר.

אני חוזר על התגובה הראשונית שלי, במידה והיא לא הייתה ברורה:
בהחלט יפהפה ! ומעורר השראה :-)

מעבר לכך, מערכת מוודל מפותחת על ידי קהילה מקומית ועולמית גדולה ותוססת אשר מתאימה את עצמה לצרכים העדכניים ביותר של המורים בשטח, בארץ (ובכל העולם). ולכן חשוב לי לשמוע, גם ממך, מה לדעתך הצרכים המאפיינים למידה חברתית אשר אליהם אנו נדרשים כיום ואשר חיוניים למערכת החינוך ולמורים אשר אינם קיימים במערכת מוודל אותה אתה מכיר. כדי שנוכל להוסיף אותם במהרה! אשמח להתייחסות מפורטת.

בברכה,
נדב :-)