יום שלישי, 19 באפריל 2011

מה חדש?

אינפוגרפיק של ההיסטוריה של הטכנולוגיה בכיתת הלימוד, גרמה לי לחשוב שוב על מקומו של החינוך היום (2011) ברצף של שימוש בטכנולוגיות. החל ממחבט שעליו חרותות אותיות ופיוט דתי שעל התלמידים להעתיק על מנת ללמוד את אמנות הכתיבה, מחבט היכול לשמש גם על מנת לחבוט בתלמיד סורר וכלה ב-iPad המזכיר בצורתו את לוחות הצפחה של המאה ה-19.
מעניינת במיוחד, מכונת ההוראה של סקינר שמסביר את מאפייניה המתאימים ללמידה אפקטיבית והתאמה אישית של הלמידה- סקינר טוען כי ההתאמה האישית ללמידה מאד מאפיינת את המכונה, לעומת טכניקות ההוראה מיושנות שבהן כל הכיתה לומדת באותו קצב, התלמיד המצטיין יכול כאן לנוע קדימה בקצב מהיר והתלמיד האיטי יותר יכול לנוע בקצב שלו (מענה לשונות).
מעניין באילו עזרים טכנולוגיים היה סקינר משתמש היום...


החשיבה אודות שיטות הוראה בכיתה המכילה עזרים טכנולוגיים המשמשים את המורה או לחלופין מתיימרים להחליפו במידה רבה אינה חדשה ולמעשה, הסקירה המקושרת ממחישה עד כמה אנו נמצאים בתוך רצף ולא בסיומו של תהליך. מעניין לראות כי החשיבה הפדגוגית החדשנית שאותה מעלים על נס בכל פעם מחדש, אינה אלא גרסא מנצנצת ומהבהבת של הקודמת.
האם די בשימוש בכלי חדש כדי לכנות זאת פדגוגיה חדשנית? האם למידה שיתופית הנערכת ביישום אינטרנטי הינה פדגוגיה חדשנית? האם אנו זקוקים למילה "חדשני" כדי להרגיש שאנחנו שונים מדורות קודמים?
נראה שכדי לחרות על דגלנו חדשנות בתוספת המילה פדגוגיה, נדרש יותר מאשר להמציא את ההיסטוריה מחדש בכל פעם. אולי כדאי ללמוד אותה על מנת להבין את מקומנו כאן בהווה ואולי גם להיכן מועדות פנינו בעתיד.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אריאלה שלום ,


תודה על פוסט מעניין .


אנו מעלים אותו לפורטל מס"ע

עמי סלנט

d-schiffer אמר/ה...

מה שכתבת אינו נכון רק למקצועות ההוראה אלא גם למקצועות רבים מאד נוספים שיש בהם יסוד אינטלקטואלי.
בצעירותי הייתי גורס שאדם צריך להיות נכון להחליף מקצוע כל 7 שנים, כי מה שלמד במקצועו נעשה בלתי רלוונטי. היום הזמן התקצר ושואף לאפס. זה אולי נשמע אבסורד אבל מבטא את העובדה שטכנולוגית המידע מאלצת CONTINUUM (רצף פחות או יותר) של שנויים. אם אתה מחליף מקצוע או לא - הרבה מקצועות משתנים מתחת לעיניך מיום ליום.

d-schiffer אמר/ה...

http://www.hs-owl.de/fb7/labore/labor783/content/LernCoaching/Trichter.html

בילדותי התיחסו ללמידה "מיכנית" בשם "משפך נירנברג" על שם קריקטורה שמופיעה בקישור

גיל עמית אמר/ה...

ערעור מעניין אריאלה.
מוזר שעדיין היום אחרי מספיק שנים של ניסיונות, העיסוק הפדגוגי בטכנולוגיות הוא פעמים רבות שטחי במקרה הטוב.
נתת לי דחיפה לפוסט המשך.

אנונימי אמר/ה...

תודה על שהקדשת מזמנך כדי הדיון הזה , אני מרגיש מאוד על זה אהבה למידה נוספת בנושא זה. אם השגה , כפי שאתה לצבור ניסיון , יהיה לך מחשבות לעדכן את הבלוג שלך עם מידע נוסף? זה יכול להיות שימושי מאוד עבורי.