יום ראשון, 29 ביוני 2008

נוף הלמידה האישי PLE

פה ושם אני נתקלת בשיח המתקיים בנושא ה- (personal learning enviroment (PLE בעולם האדובלוגרים. השימוש במונח הזה, מצביע על הכלים הטכנולוגיים שמרכיבים את עולם הלמידה- עבודה שלך. או במילים אחרות, היישומים המרכיבים את המרחב המקוון האישי שלך. Scott Leslie מקשר לוויקי שבו נאספו מספר מפות חשיבה מעניינות שמהן ניתן להבין נתונים מעניינים. הוא מחלק את מפות החשיבה שהוא אוסף ל3 קבוצות עיקריות המכילות את הדרך שבה אנשים מגדירים את סביבת (עולם?) הלמידה האישית שלהם: (1) מכוון אנשים (2) מכוון שימוש/ פעולה (3) מכוון כלים. הוא מוסיף גם קבוצה רביעית "היברידית" או "מופשטת" כלשונו, המכילה תערובת של הקודדמים ועוד.
מרתק לבחון את מפות החשיבה השונות זו מזו אשר כל אחת מהן מתארת את נוף הלמידה של האדם ששרטט את המפה, המיקוד במונח PLE הוא האדם עצמו (בניגוד לשרטוט של מפות המתארות רשת חברתית שבה יש סבך של אנשים) ובדרך הלמידה הייחודית שלו הכוללת את רשת האינטרנט ואובייקטים ממשיים קרובים או רחוקים. במאמרון נוסף כותב Scott Leslie, הרהור אודות הוויקי שבו הוא ממשיך ללא הרף לאסוף את המפות "סביבת למידה אישית איננה אך ורק סדרת שרטוטים, הפעולה עצמה של יצירת שרטוט/ ציור כזה, המשגה מעין זו, איננה אך ורק עבור הטכנולוג החינוכי, אלא עבור כל לומד, גם אם לא יגדיר אותה כPLE. לדעת כיצד אתה לומד, וכיצד אתה תופס את המבנים והיחסים שתומכים בלמידה שלך, הוא צעד חשוב לקראת הפיכתך ללומד "מומחה".
למען האמת, עצם החשיפה למפות החשיבה של אחרים ואפילו ההרהור אודות מרכיבי סביבת הלמידה האישית, כבר הופכת את התרגיל הזה לבעל משמעות. אולי שווה לנסות תרגיל דומה גם אצלנו, יש מתנדבים?
לוויקי שפתחתי (נדרש רישום).

אין תגובות: