יום רביעי, 12 בנובמבר 2008

מהגרים דיגיטליים או חלוצים דיגיטלים?

בכל יום שני בצהריים, נוחת בתיבת הדואר שלי מכתב עם הפתעה מ- Kathy Schrock. אני מנויה על עלון הרשת שלה זה מספר שנים. ההפתעות המצורפות הן בעיקר יישומים חביבים ושימושיים שבחלקם אינם ידועים לי ומעניין לבדוק כיצד אפשר לשלבם בלמידה.
אך אין זה הכל, יש לה גם בלוג. לפני כחודש פרסמה Kathy Schrock מאמרון בנושא מהגרים, ילידים וחלוצים הדיגיטלים. (לי לא נותר אלא להצטער שלא חשבתי על המושג הזה קודם). המושג מהגרים דיגיטליים נהגה לראשונה על ידי Mark Prensky בשנת 2001, כפי הנראה במאמר שכתב בOn the Horizon. ו-Kathy Schrock כותבת:
"אני לא גדלתי עם הטכנולוגיה, היא גדלה איתי ואני הייתי שם בכל צעד שנעשה בדרך. אני סבורה שאלו מאיתנו שנכחו שם מההתחלה ואימצו כל טכנולוגיה כאשר זו הגיעה, לא צריכים להקרא "מהגרים דיגיטליים. אינני זקוקה לקרוא את ספרי העזר לשם שימוש בתוכנה, אני תמיד בוחרת אתרים מהימנים על מנת לאתר מידע ואני דוברת את השפה הרהוטה שבה "לגגל" איננה פועל מתקבל על הדעת".
Schrock מציעה קטגוריה שלישית למשתמשי טכנולוגיה. אותה קבוצה של משתמשים אשר גדלו ביחד עם צמיחת הטכנולוגיה. קבוצת המשתמשים אשר שולטים גם במיומנויות (שנלמדו תוך שנים של חקר וטעייה ולקיחת סיכונים טכנולוגיים), גם בתהליכים (שנלמדו גם מעולם ה"פנים אל פנים" וגם מהעולם המקוון) ובאוריינות מידע ובחירת הכלים המתאימים למשימה.
המשתמשים האלה בעיניה (ואני מסכימה לחלוטין) הם "מנטורים" (mentors) או במילים אחרות "מורי הדרך" בתחום החינוך שבהתלהבותם הרבה הם מחפשים ללא הרף אחר טכנולוגיות חדשות וישנות אשר יכולות לתמוך בהוראה ולמידה בדרך משמעותית ותמיד משתפים אחרים בממצאיהם. הקבוצה הזו היא קבוצה "סגורה" מבחינה גילית שכן, עפ"י ההגדרה האומרת שאותם חלוצים "גדלו" עם הטכנולוגיה, הם צריכים להיות בני כ-50 או יותר.
יש הרבה "מהגרים דיגיטליים", מורים שהגיעו לזירת הטכנולוגיה מאוחר יותר ומטמיעים את הטכנולוגיה באופן משמעותי לתוך ההוראה והלמידה. אותם מורים "מביני עניין" בטכנולוגיה, מלמדים את הדור הנוכחי של "ילידים דיגיטליים".
אינני חשה מהגרת בעולם זר בטכנולוגיה העכשווית, לעיתים קרובות אני חשה שאני בקיאה בו יותר מאלו המכונים "ילידים דיגיטליים". ההגדרה שאותה הצגתי כאן, היא הגדרה שאיתה אני חיה בשלום. אני חלוצה דיגיטלית. מי בא לייבש את הביצות?

2 תגובות:

d-schiffer אמר/ה...

איזה דמוי נפלא, חלוצים או אפילו נחשונים??
גם אנחנו חלוצים דיגיטליים, למרות שאיננו מודדים את עצמנו כנגד ילדים - ילידים.
אנחנו בני ה 60++ המנסים לעודד בני גילנו ליהנות מהשפע שמוצע במסעדה הדיגיטלית, רואים את עצמנו חלוצים באמת.
מה שמוטל עליכן - אריאלה וCATHY וחבריכם המחנכים, הוא לא רק לעודד את תלמידיכם להשתעשע במדיומים החדשים אלא ללמוד את המיומנויות (מתמטיקה, פיזיקה ואפילו ביולוגיה) שמשמשים כקטר שימשיך לסחוב את הקידמה קדימה.

perla אמר/ה...

אריאלה שלום,
במסגרת לימודיי נתקלתי בבלוג שלך וגם אני כמו דניאל אהבתי את הדימוי של החלוצים הדיגיטליים. אהבתי ואימצתי ואף שיבצתי אותו בעבודת הסיכום.