יום שבת, 21 ביוני 2008

פדגוגיה או גימיק?

Alan Groveman מביע במאמר ב Inside Higher Ed את עמדתו לגבי שימוש בקליקרים (Clickers) בחינוך הגבוה. נושא שאינני בקיאה בו ולא התנסיתי בו כמורה. למרות זאת מצאתי עניין וקווים מקבילים בין השימוש בטכנולוגיה הזו ובין שימוש בטכנולוגיות אחרות בחינוך. הוא כותב: "השאלה שעומדת בפני המשתמשים בקליקרים איננה כיצד להשתמש בקליקרים, אלא מדוע להשתמש בהם מלכתחילה? מה יכולים הקליקרים להשיג שלא יקרה ללא שימוש בהם? האם שימוש בקליקרים יכול להביא לאותן תגובות יצירתיות ומעמיקות, לתשובות ביקורתיות שאותן שואפים המרצים לקבל מכיתתם? האם אנו מטפחים סביבה חינוכית שבה הטכנולוגיה באה במקום הלמידה? אקדמיה הנשלטת על ידי edtechtainment- תערובת של חינוך, טכנולוגיה ובידור, פדגוגיה הנשלטת בידי גימיקים". למרות שקליקרים יכולים להעסיק את הסטודנטים ולעזור בתחרות על תשומת ליבם, הוא רואה בקליקרים פתרון קצר מועד לשאלת הטווח הארוך: כיצד אנו מטפחים סביבה של סקרנות אינטלקטואלית, מפחיתים את השפעת גודלן של הכיתות העצומות ומעוררים מוטיבציה בסטודנטים להעריך את התהליך החינוכי?
אף על פי שיש מרצים המשתמשים בקליקרים כדי לעודד את תלמידיהם להגיב מתוך מחשבה ובהתאמה יש כאלו שיכולים להעסיק אודיטוריום מלא גם ללא הטכנולוגיה. Groveman טוען כי צריך להשתמש בקליקרים כמוצא אחרון ושיש לבדוק את הערך הפדגוגי של הטכנולוגיה לפני כן.
בתגובות למאמר זה, אחד הסטודנטים, Will Brehm מספר על התנסות בכיתה שמנתה למעלה מ-40 סטודנטים אשר חולקה לקבוצות של כ-5. כל קבוצה התבקשה לקרוא מאמר(אחת לשבוע) לנתח אותו או לערוך עליו רפלקציה בבלוג ובנוסף, לכתוב תגובה לבלוג של עמיתים. חוויה זו הביאה אותו, לדבריו, להבנה מעמיקה ולהכנה אמיתית לשיעור.
אותו סטודנט טוען שבמקום להשקיע כספים במערכות טכנולוגיות יקרות, כדאי להשקיע בכיתות קטנות יותר ובמורים טובים יותר. בעיניו, הצלחת הבלוגים היו בזכות המורה שהפעיל אותם. הוא מסכם: "טכנולוגיה איננה התשובה, מורים טובים הם התשובה. מורים דגולים מוצאים דרכים מדהימות לשלב את הטכנולוגיה בכיתתם וכל אותם מורים המשתמשים בטכנולוגיה בצורה לא אפקטיבית, אינם אלא מחפשים דרכים לטשטש הוראה לקויה". Ira Socol כותבת בתגובתה שגם טכנולוגיות אחרות כמו דיון בפורום, גוגל דוקס, ועידות חוזי בסקייפ תומכות בדרכי הוראה שונות כפי שספרים ולוח וגיר עושים. שאלת השימוש בקליקרים איננה שאלה טכנולוגית, אלא, בין השאר, האם החוויה החינוכית מועצמת על ידי הגבלת תגובות הסטודנט למבחר מצומצם של תשובות?
Phil Hultin מסיק שהקליקרים יכולים להיות כלי נהדר לחלק מהשיעורים אך לא לכולם. אם אתה חושב שכלי יכול לסייע לך, השתמש בו ואם לא, זנח אותו.

למרות חוסר הנסיון האישי שלי בטכנולוגית הקליקרים, אני חשה צורך להשליך את הנאמר לגבי טכנולוגיות שונות העולות וצצות כפטריות לאחר הגשם ולעיתים עולות כסף רב. כפי שהדיון נסב אודות קליקרים, הוא היה יכול להיות אודות כלים טכנולוגיים אחרים המשמשים בהוראה בכל רמות החינוך.

תגובה 1:

גילמור אמר/ה...

מעניין לי מאד לקרוא את הבלוג שלך. אני מצרפת למטה דוגמא שסקרתי של שימוש בקליקרים בהוראת מדעים ככלי לשילוב פתרון בעיות ולמידת עמיתים.
http://frizzledmind.blogspot.com/2010/03/blog-post_25.html