יום שבת, 10 ביולי 2010

תקשורת עם הורים- אתרי כיתות- שלב א'

רוב המורים מכירים את המשימות היומיומיות שאיתן הם חייבים להתמודד ואשר יכולות להיות קדחתניות למדי. כמובן שמשימות אלה באות בנוסף להוראה עצמה, בדיקת עבודות ומבחנים, ישיבות למיניהן, הכנות, פגישות עם תלמידים ועוד כהנה וכהנה. מעבר לכל זאת, עומדת גם משימת התקשורת עם ההורים אודות ילדיהם ואודות הכיתה בכלל. האינטרנט מציע אפשרויות שיכולות לחסוך בזמן או לשפר את התקשורת ותוכנה עם ההורים.

אז מה באמת הורים רוצים? סקר א-פורמלי שנערך על ידי Rebeccah Haines , מורה לכיתה ו' בצפון קרוליינה (קישור לאתר הכיתתי) בדק מה הורים רוצים לראות באתר כיתתי והתשובה המנצחת היתה: "שיעורי בית". בנוסף הורים רוצים לראות תכנון ארוך מועד, דרך למתן משוב למורה וקישורים חינוכיים שניתן להשתמש עם הילדים בסיוע לשיעורי בית. ההורים רוצים אתר פשוט ומאורגן היטב כדי למצוא את מבוקשם בקלות. אחד ההדגשים שנמצאו היו העדכון התדיר של האתר (כל המרכיבים שפורטו למעלה אינם בעלי עניין אם הם בני למעלה משבועיים).
אז מה הן הדרכים לעשות זאת?
יש מספר דרכים לבצע את התקשורת עם ההורים, אתר בי"ס יכול להכיל קישור לתתי- אתרים כיתתיים כחלק מהסממנים שהוא מציע, או שימוש באתרי גוגל (חינמיים), בלוגים, יישומי וויקי ועוד.
בלוגים:
לבלוגים יש מספר יתרונות: עיצוב מהוקצע ומוכן ללא צורך בידע טכנולוגי מיוחד, אפשרות להטביע או לקשר תמונות ולהגיב דרך כלי התגובות האופייניים לבלוג וחינמיות. הבלוג יכול לשמש גם כמובן ככלי ללמידה בפני עצמו המערב את ההורים באופן ישיר בלמידתם של ילדיהם.
יש מספר לא מועט של שירותי בלוגים המספקים לנו אפשרות כזו במהירות וביעילות, אסקור כאן את המוכרים לי ואשמח לתגובות שיוסיפו עוד מידע:
הבלוגים של מש"ל- המהווים חלק ממערכת ה"אורייאנית", פלטפורמה שפותחה במרכז "תיקשוב דרום" – מערכת התיקשוב של משרד החינוך, מחוז דרום על ידי מר אלישע בביוף. המערכת ידידותית מאד ועל מנת לפתוח מערכת בלוגים יש לכתוב למר בביוף, ולבקש ממנו הרשאה למערכת כזו. את מערכת הבלוגים ניתן לחבר לאתר בי"ס ולהשתמש בה כאתר/ בלוג ללמידה.
בלוגר
יישום של גוגל (המשמש בבלוג זה), אפשרויות העריכה פשוטות ללמידה והכתיבה בו אינה דורשת מיומנות רבה.
ניתן לנטר את התגובות, לשלוט ברמות פרטיות,יש צורך (לא חובה, אך מומלץ) בחשבון גוגל, הפתיחה קלה מאד, תבניות פשוטות ומעטות באופן יחסי, ניתן לשלוט ב- html וגם ליצור מגוון עיצובים.
וורדפרס
הגדרות פרטיות מגוונות, ניטור תגובות, מגוון גדול של עיצובים ותבניות, יש להוריד ולהתקין בשרת (צריך לקנות דומיין ומקום אחסון).
גוגל סייטס (Google Sites)
עוד אופציה לאתר כיתה. דרך גוגל סייטס ניתן לפתוח אתר עם רמות פרטיות, מרובה דפים ובעל אפשרויות הטמעת וידאו ותמונות. חינמי. לסייטס יש תבניות מוכנות ואפשרויות פריסה שונות. בנוסף, כמו בוויקי- יש אפשרות לשיתופיות ביצירה ובעריכה של האתר. אין אפשרות לתגובות בתוך האתר.
וויקי
אתרים שיתופיים מרובי משתתפים. יתרון של הוויקי הוא השיתופיות שבבניתו ואחזקתו (עם הורים, עמיתים ותלמידים). המראה אינו מתוחכם ומקצועי כמו בתבניות המרובות של בלוגים הקיימות בחברות השונות. יש מס' אפשרויות חינמיות, חלקן תומכות בעברית באופן חלקי בלבד (wikispaces for teachers) או מכילות פרסומות בגרסה החינמית (wiki.co.il).
ברשומה הבאה, אסקור עקרונות לבניית האתר הכיתתי.

5 תגובות:

דוידה אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
דוידה אמר/ה...

אכן עומדות לרשותנו כיום אפשרויות רבות שלכל אחת יתרונות וחסרונות. בנוסף לרשימה שמנית רציתי להזכיר את החברה הישראלית בעלת הפלטפורמה 022.co.il המאפשרת בניית אתר חינמי עם ממשק מלא בעברית ואתר תמיכה הכולל דוגמאות והסברים. שווה לנסות...

iTeacher אמר/ה...

אחלה פוסט. אני עובד זמן רב עם אתר של גוגל וממליץ בחום כיוון שהוא מאפשר, כפי שציינת, תקשורת וחשיפה למידע בעלי רמות שונות של הרשאות.
האתר שלי הוא חלק מהחזון שניתן לראות פה:

http://tiny.cc/x40rc

Or-Tal Kiriati אמר/ה...

הי אריאלה, לפני מספר שנים הקמתי אתר אינטרנט עבור ב"ס הלל בר"ג (www.hillels.info) על פלטפורמה של רשת אורט.
תכנון האתר והקמתו היו החלק הקל של העבודה. האתר כלל בין השאר פורטלי-שכבה ופורטלי כיתות, פורטל סגור למורים ופורטל לועד ההורים.
החלק הקשה היה גיוס המורים לקחת חלק בתפעול השוטף של האתר. זה לא שהמערכת כל כך מסובכת, זה פשוט שרוב מורי בית הספר לא מעוניינים ב"עבודה הנוספת" הזאת. הם לא רואים את התועלת ארוכת הטווח שעשויה לנבוע מחיבור קהילת ההורים לכתה או בכלל משימוש באתר כיתתי. בנוסף, רוב המורים אינם בקיאים מספיק בטכנולוגיות בסיסיות ביותר. במפגש בו הצגנו את האתר למורים שאלנו אותם מספר שאלות: לשמחתנו הסתבר שלכולם אימייל, אבל לא כולם בודקים את האימייל שלהם מדי יום. א"כ הסתבר שיש כאלה שלא נכנסים לאינטרנט יותר מפעם בשבוע. כלומר, זה מדיום שהם בכלל לא מכירים. הכשרתם לעבוד עם מערכת ניהול התוכן של האתר אמורה היתה לצרוך כ-3 מפגשים. אולם הפוביה הטכנולוגית גרמה לכך שרק 4 מורות אם אינני טועה למדו בסופו של דבר איך לתפעל את האתר ומה לעשות בו. למפגשים הגיעו הורים ותלמידים - אבל המורים פשוט לא באו. הקדמה נדחקה לאחור.
אז לפני שבוחרים פלטפורמה - אולי השאלה הראשונית היא איך גורמים למורים לרצות לעשות שימוש במדיום הזה ולהבין את התועלות ממנו?

אנונימי אמר/ה...

אין צורך להמציא את הגלגל, אפשר לדבר עם הורים או מחנכים בארה"ב ולראות את המערכות בהן הם משתמשים. מערכות יעודייות למעקב אחרי הישגים, תוכנית לימודים, ותקשורת ישירה בין הורים למורים.
איני זוכר את שמות המערכות, אבל מספר חברים שלנו הראו לנו אחרי שבכינו על עליבותה של המערכת שמשתמשים בה אצלנו.