יום שלישי, 29 במאי 2012

למידה חברתית ואישית ברשתות חינוכיות


תקציר מתוך הרצאה שהוגשה על ידי סוזן צעירי ואריאלה לונברג בכנס רשתות חברתיות בחינוך במכון מופ"ת בשנת 2010
ניתן למצוא דוגמאות מגוונות ללמידה באמצעות רשתות חברתיות בארץ ובעולם.
בהרצאתנו נציג מקצת מן האפשרויות הקיימות ואת הרעיונות החינוכיים שהן מייצגות.
השימוש ברשתות החברתיות, גולש לכל התחומים.  גם אנשי חינוך  נמנים בין המשתמשים ברשתות חברתיות, חלקם לשימושם החברתי וחלקם גם לשימוש המקצועי הכולל יצירת קשרים, הרחבת ידע ושיתוף פעולה עם עמיתים ממקומות שונים. אותם אנשי חינוך אשר חווים את היתרונות החברתיים והמקצועיים של התקשורת באמצעות הרשתות החברתיות, רואים בניצול הרשתות בחינוך פוטנציאל גדול וגם חשיבות בהנחיית תלמידיהם כיצד  לתפקד בתוך סביבות כאלה.

אך לעתים קרובות דווקא החלקים השליליים של הרשתות הם אלה ש"מפריעים" ומחלחלים לתרבות הבית ספרית. כיצד ניתן ליהנות מה"טוב" ולהימנע מה"רע"?  אנו עדים להתפתחות של רשתות חינוכיות, אשר בניגוד לרשתות חברתיות שבהן המיקוד הוא חברתי, מתמקדות בלמידה, פורמלית או א-פורמלית.
רשתות אלה, הסגורות בפני משתמשים בלתי רצויים, מכילות אפשרויות והרשאות ניהול שונות ומאפשרות הובלת תהליך לימודי שיתופי לצד ניהול למידה אישי. נראה שיש מקום לבדוק את השימושים ברשתות אלה, את מידת התאמתן לחינוך וללמידה, את הדוגמאות השונות הקיימות בארץ ובעולם ואת האפשרויות השונות שנפתחות באמצעותן.

מורים היוצרים או המשתתפים ברשתות חינוכיות, טוענים כי הרשת מאפשרת למורה לתת ביטוי לתפקיד האמיתי שלו כפי שתואר על ידי ויגוצקי. לא עוד sage on the stage  אלא, guide-on-the-side  או meddler-in-the-middle. בסביבה זו התלמיד גם יכול ללמד או אף להיות קטליסט ללמידה של אחרים ובכך גם תפקודו המסורתי כ"מקבל מידע" משתנה לתפקיד פעיל, יוזם ויוצר.

מה יש ברשת חינוכית שמאפשר מימוש תפקידים שונים יל ידי ה"שחקנים" ושינוי  בשיטות ההוראה ובדרכי הלמידה? הרשתות הללו, מעצם טבען הינן בעלות היררכיה שונה מאתרים אחרים המיועדים ללמידה ולהוראה. גם אם מטרת הרשת נועדה ללימוד נושא מוגדר, לכל משתתף ברשת כזו, דף פרופיל אותו הוא מנהל, הוא יכול להוסיף תכנים, ליצור קבוצות ודיונים לצורך עבודת צוות ולנצל ערוצי תקשורת שונים. התוכן המעניין או החדש נוטה לצוף למעלה כך שהוא שקוף לכל משתמשי הרשת.  דרכי ההתמצאות והביטוי ברשת, "טבעיות" לרוב התלמידים וכוללות שיתוף תמונות, וידאו וטקסט.
בכל אלה ניתן למצוא מענה לסגנונות למידה שונים של לומדים, השמעת "קולם האישי" ואף האזנה אקטיבית של קהל שומעים אוהד.

יש להדגיש, כי עצם השימוש בפלטפורמה חברתית אינו מספיק על מנת להבטיח שיפור בהישגי התלמידים או פיתוח דרכי הוראה ולמידה חדשות. אם לא תוקדש מחשבה לפדגוגיה העומדת בבסיס השימוש ברשת החינוכית, יכולה זו במהרה להפוך למקום בו מתבצע תרגול ושינון המלווה בהרבה רעש סתמי. 
דוגמאות לרשתות חינוכיות (צילומי מסך) במהלך השנים שבין 2007-2012

אין תגובות: